Oblačila na televiziji morajo biti še marsikaj drugega kot le lepa

Foto: POP TV

Televizijsko stiliranje, Barbara Žgalin (ProPlus) in Bogdan Zupan (RTV) 

Žana Erznožnik, Zala Kramperšek, Eva Sorčan 

Ob sedmi uri se usedete pred vaš zaslon in si ogledate poročila. Voditeljica ima oblečeno obleko z ogromno pentljo, pogled pritegne globok dekolte . Poleg nje sedi voditelj v živo fluorescentnem suknjiču, pod njim pa nosi srajco z drobnim pikčastim vzorcem. Koliko časa boste posvetili temu, kaj imata oblečeno, in koliko temu, kaj sta povedala? 

Televizijo v prvi vrsti spremljamo z očmi, zato postaja osebnost voditeljev oddaj vse pomembnejša in ker pregovorno obleka naredi človeka, smo se odločili, da o oblačilih voditeljev in novinarjev na televizijskih ekranih izvemo iz prve roke. Pogovarjali smo se s stilistko kanalov Pop TV in Kanal A Barbaro Žgalin ter z vodjo službe za vizualno oblikovanje na Televiziji Slovenija Bogdanom Zupanom.

Novinarji in voditelji oblačil, v katerih se pojavljajo v etru, ne izbirajo sami. Za to poskrbijo profesionalci. Pri ProPlusu je za to odgovorna stilistka Barbara Žgalin,  s pomočjo še ene asistentke. S Televizijo Slovenija (RTV) pa redno sodeluje osem zunanjih stilistk, in sicer v okviru službe za vizualno oblikovanje, ki jo vodi Bogdan Zupan.

Pri obeh televizijskih hišah imajo stalni voditelji »vsak svojo omaro«, v kateri ni njihovih osebnih oblačil, temveč oblačila, namenjena izključno za nastope pred kamero. Tako pri ProPlus kot na RTV posamezni kosi oblačil niso omejeni zgolj na eno osebo, vendar se kljub temu menjajo le kosi, pri katerih velikost ni eksaktna – »kakšne raztegljive stvari ali kravate,« je razložil Zupan.

»Na prvi pogled se zdi logično, da ima stilist glede oblačil v rokah vse niti, od glave do pet, a če se voditelj v izbiri stilista ne počuti dobro, če v njej ni suveren, tudi končni rezultat ni dober.«

Na obeh televizijah kupujejo in po meri izdelujejo oblačila, kot so na primer moške poslovne obleke, ki so praviloma dražji in tudi dolgotrajnejši kosi. Kupujejo pa tudi trendovske kose, ki so »tako poceni, da se jih splača kupiti za nekaj nošenj,« je povedal Zupan.

Del oblačil in modnih dodatkov pa si izposojajo od raznih modnih butikov. Včasih morajo za izposojo plačati, drugič pa zadostuje navedba trgovine ali znamke v končni špici oddaje. »V zameno za plačilo si izposojamo oblačila, ki so relativno draga in pridejo v poštev samo enkrat, na primer suknjiče zapomnljivih barv ter kakšne večerne obleke,« je politiko izposoje oblačil na RTV razložil Zupan. 

Foto: Pexels

Obstajajo pa tudi drugačne prakse izposojanja oblek. V nekaterih državah, na primer v Ameriki, je pogosto, da oblikovalci sami pristopijo do voditeljev in stilistov ter jim ponudijo izposojo svojih stvaritev v zameno za promocijo, ki jo predstavlja pojav na televizijskih ekranih. Takšne prakse, trdita sogovornika, v Sloveniji niso razširjene.

Obleka naredi voditelja

»Bila bi zelo vesela, če bi lahko furali sponzorstvo za Hugo Boss, a nas žal še nihče ni poklical,« je v smehu povedala Žgalinova. Razkrila je, da je trenutno pod njenim okriljem le en podoben primer. Pri konceptualni trgovini Pentlja ekskluzivno oblačijo voditeljico Pop-ina Taro Zupančič, saj je po besedah stilistke med njimi prisotna simpatija. Poleg tega ocenjuje, da se koncept te trgovine ujema tako z voditeljičinim karakterjem kot tudi s sproščenim in trendovskim značajem oddaje, ki jo Zupančičeva vodi.

Stilisti obeh televizijskih hiš do določene mere upoštevajo značaje in želje voditeljev. »Na prvi pogled se zdi logično, da ima stilist glede oblačil v rokah vse niti, od glave do pet, a če se voditelj v izbiri stilista ne počuti dobro, če v njej ni suveren, tudi končni rezultat ni dober,« je razložil Zupan. 

»Tako kot oddaji Dobro jutro in neka večerna pogovorna oddaja o politiki nagovarjata drugačne ljudi, morajo imeti tudi oblačila voditeljev drugačen značaj.«

Barbara Žgalin je dodala, da ima pri stiliranju mlajših voditeljic več svobode kot pri stiliranju njihovih izkušenejših kolegic: Pri voditeljicah z renomejem, kot sta Darja Zgonc in Petra Krčmar, je treba biti bolj previden, upoštevati moramo njihov osebni okus, pa tudi njihove prejšnje stilske izbire.

Kot je povedala Barbara Žgalin, »je bilo včasih voditeljem dovoljeno, da si kakšen kos oblačila prinesejo tudi od doma, a je kasneje vzpostavila pravilo, da morajo tudi oblačila, ki si jih prinesejo sami, ostati v ‘hiši’ in se lahko uporabljajo samo za pred kamero, ker bi sicer prihajalo do kaosa.  Drugače je pri novinarjih na terenu, ki nosijo svoje obleke, a so tudi pri njih poskusili postaviti okvir primernega oblačenja,« je še dodala Žgalinova.

Primerno za televizijo ni isto kot to, kar se zdi primerno babici

Kaj sploh spada v okvir »primernega oblačenja«? To je odvisno od značaja televizijskega kanala, tipa oddaje in voditelja, vse skupaj pa usmerjajo še tehnične omejitve televizijskega medija.

Foto: Katja Goljat in Matjaž Rušt

Zaradi videza cvetenja, ki lahko nastane pri prenosu slike preko kamere, se na obeh televizijah izogibajo drobnim vzorcem. Zupan je kot primer podal pepita vzorec in grobo tkanje. Dodal je, »da v poštev ne pridejo tudi beli svetleči materiali, metalični materiali in črn žamet«. Po njegovih besedah sta za nastavitev kamere problematični tudi črna in bela. »Črna lahko izpade kot luknja v sliki, bela pa popolnoma brez detajlov.«

Zelena barva oblačil v nasprotju z nekim splošnim prepričanjem ni problematična, če se ne snema v virtualnem zelenem studiu, ali če ni ozadje v oddaji ravno rdeče. ProPlusova stilistka Žgalin in Zupan z RTV sta oba poudarila, da barve v prvi vrsti izbirajo glede na tehnične omejitve medija, potem jih prilagajajo grafičnemu ozadju oddaje, šele nato pa barve prilagajajo posameznim voditeljem. 

Kaj lahko iz oblek voditeljev razberemo o oddaji

Oblačila voditeljev morajo hkrati odsevati značaj oddaje in njeno ciljno publiko.  »Tako kot oddaji Dobro jutro in neka večerna pogovorna oddaja o politiki nagovarjata drugačne ljudi, morajo imeti tudi oblačila voditeljev drugačen značaj,« je dejal Zupan.

»Glavni voditelji informativnega programa naj bi bili tam zaradi novic,  zato naj bi imeli vizualno distanco, saj so na ta način bolj diskretni in pri ljudeh vzbujajo zaupanje.«

Oba sogovornika sta povedala, da želje in osebne sloge voditeljev v večji meri upoštevajo pri zabavnih oddajah, pri informativnih pa so bolj konservativni in se trudijo, da so stajlingi neizstopajoči. »Glavni voditelji informativnega programa naj bi bili tam zaradi novic,  zato naj bi imeli vizualno distanco, saj so na ta način bolj diskretni in pri ljudeh vzbujajo zaupanje,« je razložila Žgalinova.

Kot je povedala, se kljub temu pri informativnih oddajah ProPlus držijo nivoja sproščenega standarda oblačenja, t. i. »biznis standarda«. Medtem ko na RTV vztrajajo pri »biznis formalu«. Zupan priznava, da so pri stiliranju voditeljev informativnih oddaj precej konservativni, a se mu to ne zdi slabo.

Razlike med in javno televizijo in komercialnimi so opazne tudi pri stiliranju vremenark. »Pri nas vremenarji niso oblečeni zelo sproščeno, ker ne gre zgolj za napovedovalce, ampak dejansko meteorologe, tako da skušamo skozi njihovo uradno obleko sporočati, da so strokovnjaki,« je na vprašanje o »seksi« opravah vremenark odgovoril Zupan. Barbara Žgalin je ob podobnem vprašanju povedala, da naj bi bile vremenarke privlačne, da so »tiste, ki si jih vsi želijo,« in da pri njih ta stereotip kar drži.  

Foto: Pexels

Kot sta razložila oba sogovornika je pomembno, da obleka voditeljev ni prevladujoča, da ne »požre« osebe, ki jo nosi. V nasprotnem primeru se namreč lahko zgodi, da izgled voditelja »preglasi« vsebino, ki jo podaja. »Če ima voditeljica neko ogromno pentljo, opa! Informacija je ušla!« je naslikala stilistka ProPlusa.

So anekdote o gatah pod pultom resnične?

Oba sogovornika sta potrdila, da stilisti pri pripravi upoštevajo, kje bo sedel oziroma stal in kako se bo gibal voditelj. Če bo na primer voditeljica sedela, je to potrebno upoštevati pri dolžini krila in čevljih. Ti znajo biti problematični pri oddajah, pri katerih sodelujoči sproščeno sedijo na naslanjačih, ker so potem podplati čevljev v prvem planu. V takšnih primerih na RTV dodajo scenske elemente, ki vsaj delno prevzamejo pozornost s podplatov čevljev.

Obleka osebe, ki jo nosi, ne sme ”požreti”. »Če ima voditeljica neko ogromno pentljo, opa! Informacija je ušla!« je naslikala stilistka ProPlusa Žgalin.

Za razliko od prakse na RTV, kjer po Zupanovih besedah stilisti čevljev ne vključijo v svoje delo, če ti ne bodo vidni na kameri, Barbara Žgalin v vsakem primeru pripravi celotni izgled. Pa so voditelji, ki sedijo za pultom poleti resnično v spodnjicah? Oba sogovornika tega še nista videla, sta pa dodala, da so voditelji za pultom občasno v supergah in kavbojkah ali kratkih hlačah.

Be the first to comment on "Oblačila na televiziji morajo biti še marsikaj drugega kot le lepa"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*