Študentska rekreacija ali kdor prvi pride, prvi melje

Foto: Anže Simončič

Študenti in šport

Vita Maksl, Klara Širovnik

Dan za dnem le testenine in kava. Pa sključeno sedenje pred računalniškim zaslonom. Misel o morebitni fizični aktivnosti sicer prečka številne glave, a izgovorov za pasivnost je vedno dovolj; čas, denar, razdalja, »ne da se mi«, seznam je dolg.

»Pogosto se zgodi, da se študenti za športne aktivnosti navdušijo v zelo poznih študijskih letih, oziroma so v prvih letnikih preveč obremenjeni s problemi, kot so študentsko bivanje, prehrana in dobre ocene, da bi se spomnili še na vadbo. Šport je na zadnjem mestu,« je povedala Mojca Rupert, predstavnica za obštudijske dejavnosti Univerze v Ljubljani. Kot opaža, študenti šele v zaključnih letnikih ugotovimo, da imamo na voljo mnogo brezplačnih športnih aktivnosti. »Želimo, da bi si študenti že v prvih letih študija vzeli dovolj časa za obštudijsko aktivnost, ker je celo znanstveno dokazano, da bolj zapolnjen urnik za seboj potegne boljšo organizacijo in še boljše rezultate,« razlaga.

Dostopnost športnih dejavnosti

Univerza v Ljubljani svojim študentom ponuja pester nabor športnih dejavnosti, ki se je v zadnjih letih še poglobil in razširil. Na uradni spletni strani študentom ponuja tudi zavihek obštudijske dejavnosti, s pomočjo katerega lahko študenti preverijo, katere dejavnosti so na voljo in kako se nanje prijaviti.

A študenti opažajo, da ima stran mnogo pomanjkljivosti. Študentka drugega letnika mednarodnih odnosov Nuša Muršič pravi, da je stran nepregledna in da se na njej ne znajde. »Posebej pa me moti to, da se prosta mesta pri aktivnostih, ki me zanimajo, zapolnijo zelo hitro. V lanskem letu se na redno tedensko vadbo nisem uspela prijaviti.«

Center za obštudijsko dejavnost organizira štiri sklope aktivnosti: kreditno ovrednotene predmete, ki jih študent obiskuje dva semestra; športno rekreativne programe, ki so vezani na en semester; tretji del pa so programi, ki jih izvajajo v času izpitnih obdobij; četrti pa dnevna rekreacija.

Rupertova je pojasnila, da je sklop dnevne rekreacije alternativa za vse, ki se niso uspeli vpisati na katerega od prejšnjih programov, pa tudi za tiste, ki si ne želijo regulirane in stalne vadbe. V sklopu dnevne rekreacije organizirajo treninge v lastni režiji, ki jih izvajajo v dvorani v Rožni dolini, odvijajo pa se tudi vodene vadbe. Pri slednjih je prostih mest zmeraj dovolj.

Poleg tega pogosto organizirajo eno- ali večdnevne športne dogodke, tudi s sezonskimi športi, kot je na primer alpsko smučanje. Urnik dnevne rekreacije je vsak dan objavljen na Facebook profilu Centra za obštudijsko dejavnost.

Glede na sestavo telesa imajo študentke manj mišičnega tkiva kot dijakinje, meritve pa kažejo na obvladovanje telesne mase z odrekanjem hrane, ne pa s telesno dejavnostjo.

Z zdravim načinom življenja do kreditnih točk

Kreditno ovrednoteni športni predmeti udeležencu športne aktivnosti ob opravljenem končnem izpitu in 75-odstotni prisotnosti prinesejo tri kreditne točke. »Težava je v tem, da vse fakultete ne priznajo tako pridobljenih točk, kljub temu, da jih pravilnik o obštudijskih dejavnostih k temu zavezuje,« pravi Rupertova, ki pojasni še: »Prednost dajemo študentom, ki bodo z aktivnostjo pridobivali kreditne točke. Če v skupini primanjkuje posameznikov, mesta odpremo tudi za tiste, ki pri aktivnosti ne bodo pridobivali kreditnih točk. Skupine so tako skozi celo študijsko leto polne. V zadnjih letih pa se nam dogaja, da mest zmanjka celo za tiste, ki z udeležbo pridobivajo kreditne točke.«

Študenti UL slabša prehranjenost, več maščobnega tkiva, a brez težav z debelostjo

S pomanjkanjem gibanja lahko pride do sprememb počutja, nizke odpornosti in tveganja za težave z zdravjem. V raziskavi Diagnostika telesnega in gibalnega razvoja študentske populacije v Sloveniji, ki jo je pripravila Fakulteta za šport v letu 2015, je bilo ugotovljeno, da študenti UL spadamo v skupino majhnega tveganja srčno-žilnih obolenj, vendar pa so nekateri rezultati padli daleč pod pričakovanja.

Glede na sestavo telesa imajo študentke manj mišičnega tkiva kot dijakinje, meritve pa kažejo na obvladovanje telesne mase z odrekanjem hrane, ne pa s telesno dejavnostjo. Študenti imajo v primerjavi z dijaki več maščobnega tkiva. Rezultati za oba spola kažejo na slabšo prehranjenost študentov v primerjavi z dijaki, kar pa trenutno še ne pomeni tudi težav z debelostjo.

Še slabši rezultati se kažejo pri telesnem fitnesu, ki je bistveno nižji od pričakovanega in zadovoljivega. Glede na starost študentov bi morala biti njihova telesna pripravljenost boljša. Na Fakulteti za šport menijo, da je za njen padec kriva ukinitev športne vzgoje na univerzitetnih programih: »Pri večini članic je ob bolonjski prenovi prišlo do ukinitve športne vzgoje, tak strokovno neutemeljen poseg je resno ogrozil možnosti ohranjanja ustreznega telesnega fitnesa, zdravja in akademske uspešnosti študentk in študentov Univerze v Ljubljani.«

Vadba mora biti eksplozivna in intenzivna

Za študentke in študente je pomembno, da najdejo vadbo, ki jim ustreza. V fitnesu 4p svetujejo: »Za študente je dobra intenzivna, eksplozivna vadba, za sproščanje napetosti in stresa – takšne vadbe so na primer body pump, boot camp, HIIT vadba.«

Pri bolonjski prenovi je prišlo do ukinitve športne vzgoje na fakultetah. Ta strokovno neutemeljen ukrep je resno ogrozil zdravje in akademsko uspešnost študentov.

Kaj pa med izpitnim obdobjem, ko se je težko držati časovno določenih treningov, se odpraviti na vadbo na drugi konec mesta? Takrat je priporočljiva vadba z lastno težo, pravijo v 4p in dodajajo: »Vsekakor mora vsak zase ugotoviti, kakšna vadba mu najbolj ustreza, tako tudi pride do optimalnih rezultatov. Za koncentracijo ali sprostitev pa sta vedno najboljša tek in plavanje.«

V Ljubljani je ogromno športnih centrov, krožkov in ostalih dejavnosti, med katerimi se je težko odločiti, mnogokrat pa ti niso prijazni študentskim denarnicam. A s pravočasno organizacijo in vztrajnostjo, se da tudi s študentskim statusom živeti zdravo.

Be the first to comment on "Študentska rekreacija ali kdor prvi pride, prvi melje"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*