Prikaz neizmerne volje, poguma in želje po osvoboditvi

Foto: Pixabay

Mustang (2015)

Patricija Fašalek

Režiserka Deniz Gamze Ergüven se je s svojim prvim celovečernim filmom Mustang na podlagi osebnih izkušenj dotaknila bivanja žensk v Turčiji. Čisto nedolžnost in otroško radoživost lahko občutimo, ko v uvodni sceni zagledamo pet temnih dolgolasih sester, pripravljenih na igro. Topel dan je, ob morju so, skupaj so in vse je v redu. Ne zdi se, da kaj počnejo narobe in tudi same se ne zavedajo, da jim bo sedenje na ramenih fantov spremenilo življenje in odvzelo svobodo.

Turčija je država, kjer polovica deklet med petnajstim in devetnajstim letom starosti ne hodi v šolo. Je država, kjer le 28 % žensk hodi v službo in kjer večina žensk še vedno živi v svetu družinskega nasilja, prisilnih porok in ubijanja iz časti. Pri ubijanju iz časti gre za umor, ki ga zakrivi član družine nad drugim članom, ki je družino osramotil zaradi družbenih ali verskih razlogov, kot so zavrnitev vstopa v predhodno dogovorjen zakon, imeti partnerja, ki ga družina ne odobrava, imeti spolne odnose izven zakona, biti žrtev posilstva ali imeti homoseksualna nagnjenja. V Turčijo je postavljena filmska zgodba, v kateri spremljamo odraščanje petih sestric nekje na vasi, 1000 kilometrov stran od Istanbula.

Da so bile udeleženke v domnevno razvratnem dejanju, deklice izvedo, ko se vrnejo domov, to pa je tudi začetek njihovega zatiranja. Njihov dom, kjer živijo z babico in stricem, postane zapor, ki se skozi film fizično nadgrajuje z dodatnimi rešetkami, višjo ograjo in vse težjimi zidovi. Lale (Güneş Nezihe Şensoy), Nur (Do?a Zeynep Do?uşlu), Ece (Elit Işcan), Selmo (Tu?ba Sunguro?lu) in Sonay (Ilayda Akdo?an) za zaprtimi vrati vzgajajo v pridne in poslušne gospodinje; učijo se šivanja, kuhanja na sto in en način, postiljanja postelje, skratka vsega, kar jih bo pripravilo na poroko. Odločilni trenutek nastopi, ko jih babica v brezobličnih rjavih oblekah pelje v mesto na limonado in dekleta ugotovijo, da jih razkazuje z namenom, da bi se čim prej omožile. Ta preobrat v filmu pa ne vodi v poroke, temveč v boj za svobodo deklet, ki si ga vsaka od njih zastavi drugače, borijo pa se do konca.

Mustang poveličuje dejanja najmlajše Lale, ki z jezo in naivnostjo edina uresniči načrt do neskončne svobode. Otroka ni strah posledic, ker ne ve točno, kaj ga čaka.

Po eni strani je to zgodba o diskriminaciji in objektivizaciji žensk v Turčiji, po drugi strani pa prikaz neizmerne volje, poguma in želje po osvoboditvi. Ko se gledalec zave vseh možnih posledic stvari, ki jih počnejo, na primer zavračanja zakona, uveljavljanja svoje volje in težnje po pobegu, se mora vprašati, od kod jim ta moč in pogum. Je njihovo ujetništvo res tako grozljivo, da raje igrajo na karto življenja in smrti? Vsaka sestra ima svojo zgodbo, osebnost in stališča in vsaka si rešitev iz ujetništva zamišlja drugače. Čeprav so skupaj odraščale, imajo iste starše in so bile deležne enake vzgoje, je režiserka skozi njihove samosvoje odločitve odlično pokazala ženske karakterje in njihovo inteligenco, kar jih deseksualizira in spremeni v ljudi, v osebe, enakovredne moškim.

Mustang z nostalgičnimi rumenkastimi barvami, pristno mizansceno in čustveno nabitimi bližnjimi posnetki lahko primerjamo s filmom Deviški samomori (Virgin suicides, 1999, Sofia Coppola), kjer gre v osnovi za zelo podobno zgodbo, v širši interpretaciji pa čisto drugačno. Če so pri Deviških samomorih sestre ravnale enotno, Mustang še posebej poveličuje dejanja najmlajše Lale, ki z odločnostjo, jezo in naivno otroškostjo edina zares premleva ter skuje in tudi uresniči načrt za pot do osvoboditve in neskončne svobode. Tukaj mladost ni vprašanje, ampak odgovor. Dejstvo, da je najmlajša, ji sposobnosti herojskega dejanja ne odvzema, temveč doprinaša. Otroka ni strah posledic, ker ne ve točno, kaj ga čaka. Najstarejša se je zaradi strahu vdala usodi, najmlajša pa si je v svoji nevednosti usodo skrojila sama.

Be the first to comment on "Prikaz neizmerne volje, poguma in želje po osvoboditvi"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*